Skip to main content


هنرآفرینی خاک و آب در لالجین

لالجین به عنوان پایتخت سفال ایران شناخته شده است و یکی از قطب های گردشگری همدان می‌باشد. این شهر در ۲۵ کیلومتری شهر همدان می‌باشد.
شغل بسیاری از مردم شهر لالجین سفالگری بوده است و پیدا شدن تعداد زیادی از ظروف سفالی در این شهر حاکی از قدمت تاریخی سفالگری می‌باشد. وجود معادن خاک رس و سیلیس باعث رواج سفالگری در منطقه لالجین شده است.

البته در منطقه شوش یکی از قدیمی‌ترین چرخ های سفالگری پیدا شده است و سفالهـایی که در شوش یافت شده اند متعلق به ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بوده اند.
در نزدیکی شهر لالجین، روستایی به نام سلیک( تپه سیلک Sialk) وجود دارد که در این روستا ظروف سفالی و چرخ سفالگری یافت شده است که نشان از قدمت تاریخی سفالگری می‌باشد.
لالجین علاوه بر این که شهر ملی سفال ایران می‌باشد و از کوچه پس کوچه های این شهر که عبور می‌کنید بوی مطبوع گل و رس به مشام شما می رسد، دیزی لالجین هم طعمی بسیار متفاوت دارد چون در ظروف سفالی تهیه شده است.
این شهر یکی از شهرهای توریستی ایران می‌باشد که می‌توانید در اوقات فراغت خود به این شهر زیبا و قدیمی سفر کرده و از هنرآفرینی با خاک و گل این هنرمندان دیدن فرمایید.

دیدگاه خود را ثبت کنید